Waarom zou je een app willen hebben? Het klinkt raar, maar dat is de verkeerde vraag. De juiste vraag is: Welke boodschap wil ik overbrengen op mijn doelgroep?
Statisch vs Dynamisch
Heb je vooral statische informatie aan te bieden? Een voorbeeld hiervan zijn de openingstijden van je winkel. Of heb je dynamische informatie: bijvoorbeeld een tijdelijke marketingactie. En hoe dynamisch is het dan? Een actie die alleen vandaag geldig is heeft een andere dynamiek dan een actie die een maand lang geldig is.
Heb je vooral statische informatie te delen dan is een website een goede oplossing. Maak de website responsive en hij is goed te lezen op een computer, tablet of smartphone.
Als de informatie dynamischer wordt dan moet je goed nadenken hoe je deze wisselende informatie naar je doelgroep wilt brengen. Supermarkten gebruiken voor de weekacties hier traditioneel de reclamefolder voor die ze huis aan huis laten verspreiden. Wil je nog sneller naar je doelgroep communiceren dan helpt een app met pushberichten. Dan ben je in staat om je doelgroep per direct te bereiken.
Openbaar vs Doelgroep
Heb je vooral openbare informatie? Dan kan een facebookpagina uitkomst bieden. Houd er rekening mee dat de informatie door de vrienden van je pagina gedeeld of geliked kan worden. Dat betekent dat de vrienden van je vrienden deze informatie ook te zien krijgen. Het kan zijn dat je dit graag wilt, voor sommige boodschappen kan het bereik niet groot genoeg zijn. Maar er zijn ook boodschappen die je niet met iedereen wil delen. Dan is het fijn als je je doelgroep afgeschermd kunt bereiken. Een boodschap in een app bereikt alleen degene die de app gedownload hebben. En als je binnen die doelgroep nog wilt differentiëren dan kan dat met in-app messageing. Persoonlijke berichten in de eigen app-omgeving.
Online vs Offline
Tot slot hoef je natuurlijk niet alle boodschappen via een online-strategie te distribueren. De offline wereld is ook nog altijd beschikbaar. In de online wereld hebben we het over o.a. websites, facebook, banners en Apps. In de offline wereld kennen we o.a. folders, kranten, brieven en registers zoals die van de Kamer van Koophandel. Naast de kenmerkende verschillen tussen online en offline zijn ook de aard van de kosten verschillend. Zo heeft de online wereld hoge instapkosten, maar daarna zijn de kosten van het distribueren van boodschappen zo goed als gratis. De offline wereld kent geen instapkosten maar zijn de variabele kosten per boodschap hoog.
Conclusie
Je moet goed nadenken via welke wegen je wilt communiceren met je klanten. Het laten maken van een app heeft alleen zin als je hem daarna ook gaat gebruiken. Denk hier dus van te voren goed over na. Het zou jammer zijn als je tienduizenden euro’s investeert om er later achter te komen dat de toegevoegde waarde van de app voor jou laag is.
Tenzij: de kosten van het laten maken van een app zo laag zijn dat je het gewoon eens kunt gaan proberen en ervaren.